De Espace modellen door de jaren....

De Renault Espace kwam in juli 1984 op de markt. Doordat Renault verwachtte dat de Espace een niche product zou blijven werd de productie in eerste instantie uitbesteed aan Matra. In het eerste jaar bleek de eerste Europese MPV of monovolume inderdaad nog niet heel populair, er werden slechts 2703 exemplaren verkocht. In 1985 stegen de verkopen sterk, waardoor in 1987 de Renault fabriek in Dieppe ook Espaces moest gaan bouwen om aan de vraag te voldoen.



type1.jpg[1984-1988] De J11 phase-1 / type-1
Omdat de Espace oorspronkelijk was ontwikkeld als Talbot, had de eerste versie die uitkwam in 1984 de toenmaals populaire vooroverstaande koplampen, en deelde de Espace vele onderdelen met andere types van Talbot. Deze eerste versie van de Espace heeft type naam J11 phase-1 (factory code P23) gekregen.






type2.jpg[1988-1991] De J11 phase-2 / type-2

Omdat de kenmerken van Talbot nog herkenbaar waren in het eerste model, werd de tweede uitvoering van de Espace meer 'Renault', en kreeg de auto een face-lift. de koplampen werden vervangen door types zoals Renault gebruikte in haar modellen, nu meer naar achter leunend, en ook werd het interieur aangepast aan de Renault huisstijl, waarbij gebruik werd gemaakt van de modulaire onderdelen uit de Renault modellenlijn. (Renault 19, 21, etc). Deze tweede versie heeft typenaam  J11 phase-2. (nog steeds met factory code P23)





type3.jpg[1991-1997] De J63 - of phase-3 / type-3
De phase-2 werd geproduceerd tot 1991, waarna de gehele auto werd gemodificeerd terwijl het concept gehandhaafd bleef. Het chassis werd opnieuw ontworpen, en ook het exterieur werd grondig aangepast; de auto werd veel 'ronder'; zowel binnen als buiten. Deze uitvoering van de Espace werd bekend als de J63 (factory code P36) - of  phase-3, welke gemakkelijk te herkennen is aan de ronde vormen en de ver naar voren geplaatste zijspiegels, welke in het design van de motorkap zijn geïntegreerd, dankzij een fraaie design-line welke over de motorkap van de ene naar de andere spiegel loopt. Deze derde versie heeft typenaam J63 - of phase-3/type-3





type4.jpg[1997-2002] De JE - of phase-4 / type-4
In 1997, werd de Espace weer geheel herzien. Het chassis werd gemodificeerd zodat de motor en aandrijving er overdwars in geplaatst konden worden. Ook aan de buitenzijde veranderde de Espace geheel van design; de auto werd zomogelijk nog 'ronder' en 'gladder'. Het interieur werd heel 'futuristisch' met een digital snelheidsmeter centraal in het dashboard. Het dashboard zelf geeft blijk van de innovatieve kracht van Matra en werd een nieuwe maatstaf in modern dashboard design. Dit is het laatste model van de Renault Espace wat door de Matra fabrieken in Frankrijk werd geproduceerd, hierna is de productie van de Matra fabrieken beëindigd. Het huidige model van de Espace wordt in de Renault fabrieken zelf gemaakt. Deze derde versie heeft typenaam JE of phase-4 (factory code P52). Deze uitvoering is makkelijk herkenbaar aan de grote zijspiegels waarop aan de voorzijde grilles zijn gemonteerd voor ontluchting van de airco.




avanttype.jpg[2001 - 2003] De Avantime
De Renault Avantime was ontworpen en gebouwd door Matra te Romorantin. Hij kwam in 2001 uit. De afzet viel erg tegen, en begin 2003 werd de productie gestaakt. In totaal werden slechts 8450 stuks gebouwd. Matra bouwde aanvankelijk de Renault Espace voor Renault. Toen de productie van de opvolger daarvan, de Espace 4, naar een andere fabriek werd verplaatst, mocht Matra voor Renault een MPV ontwerpen in het hogere marktsegment. Dat werd de Avantime





type5.jpg[2002 - 2006] De JK - Phase I
De eerste Espace die door Renault zelf gebouwd wordt. Het is een fijne en praktische reisauto, die wat minpunten heeft; het model kampt regelmatig met wat electronica storingen. Ook op het gebied van degelijkheid heeft de auto wat minpunten. Daarintegen is dit wel de veiligste Espace ooit, met uitgebreide veiligheids voorzieningen. De auto scoorde de hoogst haalbare score bij de ECAP crashtesten.







jkphaseii.jpg
[2006 - 2012] De JK - Phase II
De nieuwste generatie van de Renault Espace is in drie fases gebouwd; van 2006 tot 2010. In 2010 en later in 2012 onderging de Espace IV kleine facelifts. Over deze facelifts en updates hier onder meer. De 2006 JK - Phase II uitvoering heeft een enorme kwaliteitsverbetering ondergaan, waarbij de ingenieurs van Renault geprobeerd hebben de klachten over het Phase I model op te lossen en hebben de auto op alle fronten herzien. Uiterlijk zijn er slechts enkele subtiele wijzigingen ten opzichte van het voorgaande model, maar 'onderhuids' is de auto grondig verbeterd.




espace4-phase3-diesel.jpg
[2010-2012] De eerste facelift/update van de JK - phase II, ook wel de Espace 4 phase 3 genoemd.
In 2010 kreeg de opnieuw Espace een face-lift en een update qua motoren. Het model werd leverbaar met veilige en krachtige motoren voor optimaal rijplezier. Deze zuinige motoren zijn verkrijgbaar als een 2.0T benzinemotor met 170pk met een handgeschakelde versnellingsbak en 2 dieselmotoren 150dCi / 175dCi welke met handgeschakelde versnellingsbak of met een automatische versnellingsbak leverbaar waren. Vanaf dit model voldoen alle Espace motoren aan de Euro5-emissienorm en beide dCi motoren zijn standaard voorzien van een roetfilter.
Andere updates betroffen vooral aanpassingen in het veiligheidsysteem. De Renault Espace werd uitgerust met koplampen met led-verlichting. Veiligheid biedt de Renault Espace 4 phase 3 met vernieuwde en nieuwe actieve en passieve veiligheidssystemen. In het interieur heeft Renault vooral gefocust op detail- en materiaal verbeteringen door het toepassen van topmaterialen, met o.a. kuipstoelen met extra ondersteuning aan de zijkanten, diverse zwarte hoogglans accenten, een met leder bekleed stuurwiel met vier spaken, gevoerde stiksels en aluminium lijsten. De bekleding is behandeld met Teflon voor een nog betere bescherming van de stoelen.


vngcfg2sp44ov369.jpg
[2012 - heden] De tweede facelift/update van het JK - phase II model - Renault Espace 4 Phase 4.
Deze gefacelifte uitvoering van de Renault Espace laat aan de voorkant de nieuwe stijl van Renault zien, wat zijn karakter zou moeten benadrukken en hem nog dynamischer maken. Het chromen Renault logo op de grille is vergroot en verticaal geplaatst in een zwarte sierstrip, waardoor deze nog meer opvalt.
Door aanpassingen in het motor management combineert de reeks diesel- en benzinemotoren een lagere CO2-uitstoot met een lager brandstofverbruik. Niet alleen qua mechanica is vooruitgang geboekt, ook wat betreft aerodynamica en banden heeft Renault getracht om de ecologische impact van de Espace te verkleinen. Met de nieuwe ESM-technologie, een regeneratief remsysteem wordt de CO2-uitstoot met bijna 10 gr verminderd.
De benzineversie van deze Renault Espace is voorzien van de 2.0 16v turbo 170 pk-motor. De dieselversie is de 2.0 dCi-motor, leverbaar in drie vermogensklassen: 130, 150 en 175 pk. De 2.0 dCi 150- en 175 pk-motoren kunnen gecombineerd worden met een automatische versnellingsbak.








Tussentijdse concept modellen en design ideëen


espace2009.jpg
[Update] Augustus 2008: Het gaat vrij stroef in autoland. Door de hoge benzineprijzen twijfelen de consumenten over grote auto's en het komt steeds vaker voor dat fabrikanten nieuwe modellen uitstellen. Zo zet Renault de ontwikkeling van de opvolger van de Espace op een lager pitje. Grote modellen van Renault zoals de Espace lopen doorgaans langer mee dan compacte middenklassers. Automotive News Europe meldt dat het Franse merk de ontwikkeling van het topmodel echter vertraagd heeft, zodat de opvolger van de grote Renault nog langer op zich laten wachten.
Door de economische terugval zal er minder vraag zijn naar grote auto's. De huidige Espace loopt mee sinds 2002.

De nieuwe Espace lijkt over een gigantische panoramische voorruit te beschikken, maar dat is schijn: Renault heeft de dikte van de A-stijlen tot een minimum weten te beperken en de voorruit er als het ware overheen gelegd. Het zicht moet hierdoor relatief goed zijn. Op zowel de motorkap als de achterdeur prijkt een zeer fors merklogo. Belangrijkste verschil met de huidige Espace is echter het gebruik van schuifdeuren achter. De nieuwe Espace zal lager en iets langer worden. Met wat sportievere carrosserieverhoudingen, die overigens lijken op die van de vorige editie. Ook komt er weer een Grand Espace. Dit laatste model zal ook leverbaar zijn met V6 motoren (een 3.5 benzine en een 3.0 dCi diesel).


[Update September 2010]: Het eerste levensteken van een volledig nieuw model is door het Franse blad AutoPlus opgeduikeld. De informatie die verder wordt gegeven is summier. Er wordt gesproken over een lengte van 4,70 meter voor de reguliere Espace en over 4,90 meter voor de nieuwe Grand Espace. Verder wordt er gespeculeerd over een benzinemotor met een vermogen van 200 pk en diesels met vermogen tussen de 130 en de 175 pk.

Wanneer de nieuwe Espace zijn opwachting maakt, is nog niet duidelijk.
Het zou ons niet verbazen dat de nieuwe Espace, die al kant-en-klaar leek te zijn toen vorig jaar de ontwikkeling werd stilgezet, al wordt toont op de thuisbeurs in Parijs, die in het najaar 2010 wordt gehouden.
[Editor note: Dit werd de JK - Phase III - geïntroduceerd eind 2010]


initial_paris_.jpg
[Update Oktober 2013]: Renault heeft zijn nieuwe designstrategie afgerond met een zesde studiemodel. De Initiale Paris laat zien welke weg de toekomstige Espace inslaat. De Initiale Paris is vooral bedoeld als comfortabele reisauto. Met zijn lengte van 4,85 meter is hij ongeveer even lang als de huidige Grand Espace. De flanken en 22-duimsvelgen geven hem ook enkele SUV-trekjes, maar de Initiale Paris blijft toch in de eerste plaats een monovolume.

Tegengesteld draaiende deuren en drempels die met een motortje omlaag komen, geven toegang tot het lichte en ruime interieur. De fauteuils van de voorste twee zetelrijen staan los van de vloer. Ze werden bevestigd aan de middentunnel en lijken te zweven in het interieur. Op de derde rij plaatst Renault een bank. In het interieur wordt voortdurend gespeeld met licht. Het prisma van het dak zorgt overdag voor schaduwen die voortdurend veranderen. 's Nachts scheppen verschillende lichtbronnen extra sfeer. Zo worden lichtlijnen boven het instrumentenbord aangestoken en gedoofd naargelang de rijsnelheid van de auto. Dertig luidsprekers en twee subwoofers toveren het interieur om in een rijdende concertzaal.
Onder de motorkap vinden we geen gegoochel met elektromotoren en batterijen, maar een klassieke dieselmotor. Die is wel helemaal nieuw ontwikkeld, beschikt over twin-turbotechnologie en wordt gecombineerd met een automaat met dubbele koppeling. Deze dCi 130 zou 40 procent minder verbruiken dan de huidige dCi 130.
Initiale Paris is niet alleen de naam van dit prototype, het wordt ook de benaming van toekomstige topversies van het merk. Dit prototype is volgens Renault de start van een nieuw offensief in het luxesegment, met niet alleen nieuwe modellen maar ook specifieke diensten voor de klant.
Meer over de Initiale Paris op de website van Vroom.be







Deze website draait op een Renault Espace motor, en valt onder de 'terms' van de GNU License.